Open top menu
3 Haziran 2012 Pazar

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na yılın ilk 3ayında gelen izleyici şikayetleri en çok dramatikdizilere ve reklam kuşaklarına yönelik oldu.

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na  (RTÜK) yılın ilk 3 ayında gelen izleyici şikayetleri en çok dramatik dizilere ve  reklam kuşaklarına yönelik oldu.

RTÜK Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi  Başkanlığı’nın araştırmasından derlediği bilgilere göre, 2012’nin ilk 3 ayında  vatandaşlar en çok dramatik diziler ve reklam kuşaklarıyla ilgili bildirimlerde  bulundu.


Şikayetlerini RTÜK’e İletişim Merkezi, web sayfası ve elektronik posta  aracılığıyla ileten vatandaşlar Ocak, Şubat ve Mart aylarında toplam 27 bin 363  bildirim yaptı.


Yılın ilk 3 ayındaki şikayetlerin büyük kısmı Mart’ta gerçekleşirken,  bildirimlerin 9 bin 530’u dramatik dizilere, (tüm şikayetlerin yüzde 35’i), 4 bin  818’i de reklam kuşaklarına (tüm şikayetlerin yüzde 18’i) yönelik oldu.


İzleyici bildirimlerinde, bir programa ilişkin olarak birden fazla  şikayet konusu yer alabilirken, bildirimlerin değerlendirilmesi aşamasında,  sınıflama yapabilmek için Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi  Başkanlığı ile İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanan  inceleme kriterleri listesi kullanıldı.


Yapılan değerlendirmeler sonrasında, bildirimlerde yer alan birden fazla  inceleme kriteri konusunun dikkate alınmasıyla ulaşılan sayı 43 bin 319 olarak  görüldü.


Vatandaşın, yılın ilk üç ayında yayınlanan programlar hakkındaki en yoğun  şikayeti, Ocak ve Şubat’ta yüzde 16, Mart’ta da yüzde 22’lik değerle ”genel  ahlaka ve ailenin korunmasına aykırılık” kriterinde gerçekleşti.


Kadına yönelik baskı ve şiddete tepki


Dramatik diziler hakkındaki bildirimlerde, ”eğitime aykırı ve zararlı  yayın”, ”kadına yönelik baskı ve istismar”, ”çocuk ve gençlere baskı ve  şiddet”, ”kumar ve bağımlılık yapıcı madde kullanımına özendirici yayın”  kriterleri öne çıktı.


Bu kapsamda en çok bildirim alan dizi 742 ile ”Yer Gök Aşk” olurken,  ”Muhteşem Yüzyıl” 504’le ikinci, ”Suskunlar” üçüncü sırada yer aldı.


En çok bildirim alan programlar da ise ”Esra Erol’da Evlen Benimle”  birinci oldu.


Reklam kuşaklarında çok uzun ve sık yayınlanmasının yanı sıra inandırıcı  olmama ve tüketiciyi yanıltma açısından bal reklamları 253, kullanılan  görüntülerin insanın psikolojisini bozacak nitelikte olduğu gerekçesiyle bir diş  macunu reklamı 126, erkeklerin aşağılandığı, kadınların cinsel obje olarak lanse  edildiği gerekçesiyle de bir cips reklamı 37 kez şikayet edildi.


Kuşak programları da 2012’nin ilk üç aylık döneminde, geçen yıllara  oranla daha az şikayete konu edilmekle beraber Mart ayında yüzde 2’ye düştü.


Haber ve haber programlarında şiddet


Haber ve haber programlarında şiddet konulu kritere ilişkin şikayetlerin  yüzde 98’i, bölücülük/terörü övme ve teşvik etme kriterine yönelik şikayetlerin  yüzde 24’ü ve Türkçe’nin doğru kullanımına aykırılık kriteri konusunda gelen  şikayetlerin yüzde 17’si haber bültenleri hakkında yapıldı.


Magazin programlarına ilişkin şikayetler ise Ocak ve Şubat’ta yüzdelik  dilim oluşturabilecek kadar çok olmazken, Mart’ta 3 bin 218 şikayetle toplamın  içinde yüzde 7’lik değere ulaştı.



Different Themes
Written by Lovely

Aenean quis feugiat elit. Quisque ultricies sollicitudin ante ut venenatis. Nulla dapibus placerat faucibus. Aenean quis leo non neque ultrices scelerisque. Nullam nec vulputate velit. Etiam fermentum turpis at magna tristique interdum.

0 yorum